Nya byggnader ger verklighetstrogna övningar
Varm rökövning i container har gjort sitt.
– Vi vill jobba så verklighetstroget som möjligt och ge övningarna dynamik, säger Fredrik Johansson, lärare i Revinge.
De första föreskrifterna från Arbetsmiljöverket om rök- och kemdykning kom på 80-talet med krav om att två varma och två kalla övningar skulle genomföras varje år. Snart blev varm rökövning i container ett begrepp och är det fortfarande.
Men på MSBs skolor har man gått vidare och försöker bygga realistiska övningsobjekt där skeendet dessutom kan styras beroende på hur de övade hanterar branden.
– Det ges valmöjligheter i släckningen, man kan få beröm vid rätt agerande eller få bakslag för insatsen om man gör fel, säger Fredrik Johansson.
Ett exempel är kedjehusen som visuellt ger känslan att här kan det finnas människor boende. I de två husen i Revinge är det ena moderniserat och öppnat till nock i ena halvan, vilket ger nya förutsättningar. Det andra har sin ursprungliga planlösning från 70-talet men med braskamin installerad. I husen kan en rad olika scenarion användas.
– Brinner det i en soptunna utanför huset kan det räcka med att släcka den lilla branden, om man tar tillräckligt snabbt beslut. Men börjar styrkan krångla med att dra slang, då kan vi se till att branden sprider sig till en vägg och sedan via takfoten in på övervåningen.
Det senaste bygget på Revinges övningsområde är en liten villa där det ges möjlighet att elda på rejält och öva fullt utvecklad rumsbrand. Villan kan förändras, ha en-tre brandceller. Byggnaden är i plåt. Men fönsterkarmar har försetts med träytor där det är lämpligt att använda skärsläckare, dimspik eller liknande.
– Här kan vi hantera alla tillgängliga släckmedel och tekniker. Fönster har också försetts med glasrutor, i stället för som tidigare plåt, för att ge mer realism.
Villan stod klar i september, nu tas övningsmetodik fram och efter årsskiftet ska den börja användas.
Kubix, en industribyggnad med stor lastkaj, är bland annat avsedd för konstruktionsbränder.
– Vi hade en räddningstjänst här där räddningsledaren gjorde som han alltid gjort, och det blev fel. Scenariot blev verklighetstroget, vi kunde lura dem som körde på rutin och inte läste in ordentligt vad som var på väg att hända. Här går det inte att använda reptilhjärnan, det är lite fräckt.
M/S Anita, ett lastfartyg, har byggts till med 18 meter och fått ett modernare däck.
– Exempelvis farligt gods kan numera placeras på däck, precis som det transporteras i verkligheten.