Nyhet

Laddade för livräddning

Det kraftiga uppsvinget för elfordon har nått utryckningsvärlden.

En batteridriven brandbil turnerade nyligen för uppvisning genom landet och i Stockholm kan man nu bli hämtad av en eldriven ambulans.

– Den är jättebehaglig, det känns häftigt att få vara med om detta, säger ambulanssjuksköterskan Josefin Ekerstrand.

Bilen intill henne ser ut ungefär som en vanlig ambulans, men luckan till laddkontakten vänster fram avslöjar att detta fordon är, ja faktiskt lite historiskt – som del av en stor omställning på den svenska bilmarknaden.
– Det är dags att börja prova. Om tio år går det inte att köpa en fossildriven motor, säger Torbjörn Kanfjäll som är vd för Samariten Ambulans, ett av ambulansföretagen i Stockholmsområdet.
– Vi vill ligga i framkant, fortsätter han. Tidigare har vi testat rapsolja, gas och etanol men inget har varit perfekt.

Han är beredd att fortsätta över till el om försöket fungerar väl.
– Vi ska testa och se om detta har några begränsningar.
Josefin Ekerstrand menar att utmaningen i början kommer att bli laddningen, att få in en rutin och lära känna bilen.
– Vi räknar med cirka 25 mil på full tank vilket är mer än denna enhet går ett vanligt pass, förklarar hon men räknar ändå med en laddning någonstans mellan uppdragen – som primärt kommer att vara lugnare transporter i Stockholm.

Också inom räddningstjänsten närmar man sig de elektriska alternativen. Ett fordon från österrikiska Rosenbauer som redan används i bland annat Los Angeles och Berlin turnerade genom Sverige i höstas.
– Mottagandet var över förväntan, säger Kai Hedlund, vd för generalagenten Sala Brand, men konstaterar samtidigt att den eldrivna brandbilen han visade i bland annat Luleå kostar som två traditionella släckbilar.

Kommunernas strävan efter att bli fossilfria gör att han tror på de laddningsbara alternativen.
– Alla större aktörer i vår bransch tittar på el men utvecklingen kommer nog att dröja lite längre inom räddningstjänsterna. Brandbilarna är inte de som belastar miljön mest, menar Kai Hedlund och framhåller bland annat elfordonets acceleration.
– Den kör lätt ifrån de vanliga släckbilarna på marknaden och kan köras i en knapp timme, sedan kickar en dieseldriven räckviddsförlängare in och stöttar laddningen. Berlin har haft den i drift i ett år och det är fantastiskt, man har inte gjort av med mycket diesel alls.

Urban Nilsson vid Räddningstjänsten i Luleå är en av de som provkört den österrikiska brandbilen, även om det bara var en kort sväng innanför grindarna.
– Nog var det speciellt, berättar han för Tjugofyra7. Att det är tyst är det största intrycket.
– Det är en stor och tung bil men du måste inte gasa på rejält för att få den att rulla. Sedan fanns det ju väldigt smarta grejer som att man kan köra den i sidled tack vare hur motorerna driver hjulen.

Trots detta medger Kai Hedlund att köpintresset hittills varit svalt: en offert till en industribrandkår, men inget fordon sålt i Sverige.
– Man måste nog ha ett rejält kommunbeslut om framtiden. I storstäderna är det realistiskt, där tror jag att man jobbar för fullt och skissar på frågan, säger han.

Så – sannolikt får vi höra mer om tystare utryckningsfordon framöver.
Josefin Ekerstrand är redo med appen som visar var det finns ledig plats om hon behöver ladda, och hon välkomnar en mer dämpad arbetsmiljö.
– Den är jättetyst och bra – det känns som att detta är på gång!

Skinande, röd brandbil som går på el. En person sitter i förarsätet. Alla större aktörer tittar på laddbara alternativ, menar generalagenten för el-brandbilen som besökte bland annat Luleå.