Nyhet

Brandman frias efter riskfylld manöver på E4

En brandman i Småland frias från anklagelserna om att ha orsakat en allvarlig trafikolycka vid en så kallad katastroföverfart på E4 förra sommaren.

– Vi skärper ändå rutinerna, säger Fredrik Björnberg som är räddningschef i Vaggeryds kommun.

Det är ett av de farligare momenten under utryckningskörning som ledde till rättegång i tingsrätten i Jönköping.
I samband med en trafikolycka på E4 förra sommaren larmades en brandbil till platsen för att placeras ut som ett så kallat buffertfordon — ett fysiskt skydd mot höga hastigheter och hänsynslösa trafikanter under insatsen.

För att snabbare ta sig över i rätt riktning på Europavägen valde brandbilens förare att göra som utryckningsstyrkan strax framför honom: använda den så kallade katastroföverfarten — en öppning i räcket för exempelvis just utryckningsfordon.

Det är en junidag med fint väder och en närapå helt rak sträcka. Brandmannen beskriver hur han först lägger sig i mitten av vägen för att bromsa ner trafiken och sedan går över i höger körfält för att kunna ta ut svängen och ta sig tvärs igenom den smala öppningen i vägräcket.
Han säger sig ha både blåljus och körriktningsvisare påslagna samt titta i backspeglarna. Men halvvägs in i överfarten ser han plötsligt ett fordon i ögonvrån.

Paret i den gråa Toyotan som kör norrut har nyss ätit på en hamburgerrestaurang och är på väg mot Stockholm. Föraren uppger att ”det rullade på bra”. Han ligger i vänster körfält med farthållaren på 110-120 kilometer i timmen.
Plötsligt ser han en brandbil köra ut från sidan rakt framför bilen. Mannen säger att han hinner nudda bromsen. Hustrun som sitter intill och letar efter en podd i mobiltelefonen minns att maken skriker och att hon hinner se ”silverplåtar” på sidan av brandbilen.

Toyotan träffar brandbilens bakre del. Den ”studsar”, enligt ett vittne i förundersökningen. Kvinnans nästa minne är krockkuddar, stark smärta och att en brandman sitter bakom henne. Hon tror att maken är död och ser på gps-skärmen att döttrarna ringer frenetiskt eftersom bilen larmat, men hon kan inte svara.
Både hon och maken tas loss från det sammanpressade fordonet och förs till sjukhus med bland annat flera frakturer. Skadorna har dock inte varit livshotande enligt Rättsmedicinalverket.

olycka-bil.jpgToyotan efter att ha träffat brandbilens bakre del.

 

Brandbilens förare är deltidsanställd och i 35-årsåldern. Han har varit verksam i cirka tre år, medverkat vid över 100 larm och genomgått utbildning för utryckningskörning.
Åklagaren valde att väcka åtal för grov vårdslöshet i trafik och vållande till kroppsskada. Hon menar att mannen inte varit tillräckligt uppmärksam när han tog en medveten och allvarlig risk inför vändningen på motorvägen, vilket är grovt oaktsamt. Men tingsrätten håller alltså inte med.

Rätten skriver att man inte kan utesluta att föraren av brandbilen brustit i uppmärksamhet, men detta är inte styrkt medan det finns flera omständigheter som talar för att det framförallt är föraren av Toyotan som brustit.
Tingsrätten anser att föraren borde ha kunnat se brandbilen från långt håll. Och man ska lämna fri väg för utryckningsfordon, utöver att man rent allmänt ska anpassa hastigheten så att man kan stanna för framförvarande hinder.

Rätten påpekar också att det inte klarlagts vilken hastighet Toyotan verkligen hade, och landar alltså i att ogilla åtalet mot brandmannen.
Händelsen är även utredd internt och trots den friande domen kommer olyckan att påverka arbetssätt och rutiner, åtminstone för de organisationer i samarbetet Räddsam F som har E4 genom kommunen, säger Fredrik Björnberg, räddningschef i Vaggeryd.
– Det blev en olycka, och vi ska lära av detta.

Nu väntar utbildning och en skärpning av riskbedömningar. Dessutom kommer ribban att höjas för när man ska välja att köra tvärs över E4 i stället för att fortsätta till en vanlig överfart.
– Vi kommer kanske inte att göra det vid ett oljeläckage på vägen. Utryckningskörning är ett riskfyllt moment — och katastroföverfarterna bland de farligaste.