Stort intresse för broschyren – både inrikes och utrikes
Samtliga svenska hushåll ska nu ha fått hem broschyren ”Om krisen eller kriget kommer”.
Uppmärksamheten har varit stor — både i Sverige och utomlands.
Broschyren har väckt stor uppmärksamhet även i andra länder, där narrativet inte sällan varit dramatiskt och skarpt.
Brittiska Daily Mail och The Times samt amerikanska Fox News och CNN har skrivit att Sverige förbereder sin befolkning på krig och kärnvapenattack genom att skicka ut en broschyr.
Vissa utländska medier har också gjort kopplingen att det är mer dagsaktuella händelser som påverkat utskicket av broschyren. Det finns både rubriker och meningar som beskriver hur Sverige förbereder sin befolkning på krig mot Ryssland.
– Det som är viktigt att komma ihåg, och som vi också fått förtydliga till utländska medier, är att arbetet med broschyren inte har med dagsaktuella händelser att göra utan det handlar om ett generellt allvarligt säkerhetspolitiskt läge med krig i vårt närområde och där också extremväder blir allt mer vanligt, säger MSB:s pressansvariga Anna Wennerström.
Är ni förvånade över intresset?
– Sverige har en tradition av att prata med landets befolkning om vår beredskap för krig. Det är inte så många andra länder som gör det och då blir det förstås ett stort intresse för det bland utländska medier. Det var något vi hade räknat med, särskilt när denna version har ett lite större fokus på beredskap för krig än versionen från 2018.
I samband med broschyrutskicket upprättade MSB ett kontaktcenter dit allmänheten kan vända sig med frågor via mejl eller telefon. Kontaktcentret bemannas dels av personal på MSB samt av en upphandlad telefonväxel.
Efter tre veckor hade omkring 1 000 frågor kommit in via mejl och ungefär lika många per telefon.
Något av det första som hände var att många utländska samt utlandssvenska personer hörde av sig.
– De senare ville ha broschyren skickad till sina nuvarande adresser, medan norrmän, tyskar och amerikaner berömde broschyren och önskade sig något liknande i sitt land och ville tills vidare beställa vår svenska version, berättar Emelie Ruud, ansvarig för kontaktcentret.
Den vanligaste anledningen överlag till att allmänheten hört av sig till kontaktcentret har varit för att få broschyrer hemskickade.
Det har dessutom kommit in många olika åsiktsyttringar, allt från glada hejarop och åsikter kring att det är för mycket eller för lite om ett specifikt ämne till vissa som anser att människor blir skrämda.
Även på MSB:s sociala medier har diskussionerna gått varma. Den 8 december hade det hittills kommit in drygt 5 000 kommentarer och frågor kopplade till broschyren på Facebook, Linkedin, Instagram och X samlat.
I övrigt har många kommuner och länsstyrelser varit flitiga med att ställa frågor och efterfråga stöd. Det har också kommit en hel del mejl från andra myndigheter och instanser. Exempelvis ville Polismyndigheten trycka upp egna exemplar av broschyren på grund av väldigt stort intresse och flera svenska delegationer i Bryssel samt ambassader i in- och utlandet har efterfrågat broschyren på engelska.