Normbrytande kampanj ska nyansera bilden av brandmannen
Bilden av brandmannen är fortfarande stereotyp. Han är man och han är vit.
Men det görs försök att nyansera bilden.
Oavsett om det är reportage i nyhetsmedier, inlägg som allmänheten sprider i sociala medier eller material från MSB och räddningstjänsterna själva, så är bilden av brandmannen fortfarande schablonartad.
Det visar en studie som Gullers grupp nyligen har gjort på uppdrag av MSB.
Många räddningstjänster försöker ändå se över sin marknadsföring för att underrepresenterade grupper ska få upp ögonen för yrket. I annonser och på hemsidor förekommer kvinnor relativt ofta, även om männen på bilderna i det omfattande materialet som ligger till grund för Gullers rapport är fler, liksom de är i verkligheten.
Men det är stor skillnad på hur män och kvinnor framställs.
Män får ofta klippa upp bilar eller släcka bränder på fotona, medan kvinnor håller öppet hus eller föreläser för barn – och de ler betydligt oftare än männen.
När nyhetsmedier skriver om kvinnor i yrket betonas gärna att de är normbrytare, men kvinnor intervjuas sällan som sakkunniga.
Och starkast är vithetsnormen. Av de brandmän som förekommer i det analyserade tryckta materialet från räddningstjänsterna är 98 procent vita. Det speglar i stor utsträckning hur det faktiskt ser ut på stationerna, men bidrar till att människor med utländsk bakgrund inte tänker på sig själva som möjliga brandmän.
Just detta ville Anna Sahlberg, strateg på Räddsam VG, och Guitta Atallah Hajj, verksamhetsutvecklare på Räddningstjänsten Väst, ändra på.
På deras uppdrag, och med pengar från MSB, tog brandmannen och frilansfotografen Peter Muld under 2023 fram en film och en serie bilder på deltidsbrandmän som inte följer de stereotypa normerna.
– Vi ville uppmärksamma att det är ett uppdrag både för män och kvinnor och för personer med icke-nordisk bakgrund, och vi ville hjälpa räddningstjänsterna att få tillgång till material som visar en större bredd, säger Anna Sahlberg.
Fotona och filmen presenterades i slutet av januari tillsammans med tips på hur räddningstjänsterna kan göra för att nå grupper som de traditionellt har svårt att nå.
– Gensvaret har varit överväldigande. Nästan varje dag får jag mejl från räddningstjänster som vill använda materialet i sina rekryteringskampanjer.