"Utmaning ta hand om kraften"
De frivilliga gjorde viktiga insatser vid sommarens skogsbränder. Samtidigt innebär de en stor utmaning för räddningstjänsten. Hur många behövs och vad kan de bidra med? Är det ibland mer folksamling än kraftsamling?
Vid många av bränderna var tillströmningen av frivilliga stor. Men hur många behövs och vad kan de bidra med?
– Vår stora utmaning var att det var otroligt många som ville hjälpa till och anmälde sig men vi hade inget bra system för att samla in och kategorisera. Även om jag hade 1 000 erbjudanden i min mailbox och behövde en lastbilschaufför gick det inte på ett enkelt sätt att ta reda på vem av dom som kunde köra en lastbil, säger Johan Szymanski, räddningschef för Brandkåren Norra Dalarna.
– Vi hade svårt att ta emot all hjälp vi kunde få. Det är en stor utmaning att ta hand om den kraft som finns i samhället, säger Robert Strid, räddningschef för Gästrike räddningstjänst.
– Det var svårt att hantera. Vad är frivillig, vad är tjänsteplikt? säger Lars Nyman, räddningschef räddningstjänsten Jämtland.
Regeringens skogsbrandsutredare Jan-Åke Björklund tar också upp frågan och skriver i sin utredning att när det gäller spontanfrivilliga kunde det bli mer folksamling än kraftsamling.
– Till slut tog Röda Korset över, men det tog ett tag. Här finns det verkligen behov av ett nationellt system för hur man kan hjälpa oss lokala aktörer med att kategorisera så att det blir lätt att hitta den förmåga man behöver, säger Johan Szymanski.
Till detta kom frågan om ersättning till frivilliga efter MSBs PM om att även spontanfrivilliga har rätt till ersättning.
– Det vart inte helt lyckat. Vi höll på mycket med personallistor och hade en ganska het diskussion om vilka som deltagit, vilka tider och vilken ersättning skulle de få. Är man tillsagd via tjänsteplikt då är det klart man ska ha betalt. Sen hade vi rena entreprenörer som frivilligt kommit dit och dessutom hade vi en kategori, som vi faktiskt benämnde som ”frivilliga frivilliga”, de som bara dyker upp, säger Robert Strid.
Vissa ville ha betalt medan andra inte ville ha ersättning eftersom de gjorde det frivilligt. Ersättningskraven från spontanfrivilliga var också något av en nyhet.
– Under våren hade vi ganska stora översvämningar och då var det inget snack överhuvudtaget om ersättning. Då var det många frivilliga om hjälpte till; skötte pumpar dygnet runt, säger Robert Strid.
De flesta löste det efter något dygn genom att styra frivilliga att anmäla sig hos kommunen eller Röda Korset. Alla är överens om att krävs någon sorts system för att registrera och kategorisera kompetens hos frivilliga som anmäler sig.
– Vi hann inte med, allt gick så fort. Man måste hitta en struktur, ha någon form av kontrollstation där man skrivs in och ut och under vilken arbetsledare man verkat, säger Lars Nyman.
– Vi tillsatte ganska tidigt en HR-funktion för att ha koll på vilka som jobbar åt oss och på vilka premisser. Det är en jättelärdom till nästa gång att tillsätta en HR-funktion så fort det bara går, säger Johan Szymanski.
Läs mer
Kan vara avgörande - och en belastning