Nyhet

Robustare it-system i Storstockholm

Storstockholms brandförsvar arbetar aktivt med att stärka förmågan i kris och krig.

Bland annat har de byggt upp en egen it-organisation och upphandlat nya, säkrare digitala stödsystem.

– Robusta it-system är en viktig del av vår beredskap, säger förbundsdirektör Peter Arnevall.

Det senaste året har flera kommunala verksamheter, däribland räddningstjänster, råkat ut för olika typer av cyberangrepp som en följd av det allvarliga omvärldsläget.
– MSB och Säpo pekar på en ökad hotbild från olika aktörer, både statliga och icke statliga, som genomför cyberattacker mot kritisk infrastruktur. Attackerna kan ha som mål att störa eller förstöra viktiga it-system, stjäla känslig information eller orsaka fysisk skada genom att manipulera system som styr samhällsviktig infrastruktur, säger Fredrik Lagerhorn, chef för verksamhetsstödsavdelningen på Stor-
stockholms brandförsvar.

 

Förbundsdirektör Peter Arnevall berättar att arbetet mot de nya hoten genomförs långsiktigt på flera plan.
– I praktiken kan det handla om allt från att sätta upp stängsel och se över våra lås- och larmanordningar till att skapa förbättrade rutiner för säker informationshantering eller att bygga upp beredskapslager. Att ha robusta it-system är en viktig del av vår beredskap.
För att ha full kontroll över organisationens data har förbundet byggt upp en egen it-organisation, samtidigt som man valt att minimera riskerna genom att undvika molntjänster för kritiska system.
– Kontinuerlig övervakning och uppdatering av system är också viktigt för att skydda mot nya och utvecklade hot, säger Fredrik Lagerhorn.
Peter Arnevall betonar att systemen är designade med redundans, vilket innebär att de kan fortsätta fungera även om en del av infrastrukturen påverkas.
– Flera lager av it-säkerhet har implementerats för att förhindra och begränsa konsekvenserna av eventuella attacker. Vi har även satsat på att öka medvetenheten bland medarbetarna genom utbildning, vilket är avgörande för att skydda vår it-infrastruktur.


Arbetet med att utveckla, testköra och införa nya, robusta stödsystem har varit omfattande.
Under det senaste året har Storstockholms brandförsvar bland annat utvecklat och infört ett nytt personalplaneringssystem kallat Pops.
– Ett viktigt beslut var att inte köpa in en färdig produkt, utan en plattform som vi själva kunde anpassa och bygga ut med olika moduler utifrån de specialbehov vi har — inklusive kraven på säkerhet, säger enhetschef Peter Karlsson som projektlett införandet av Pops.


Ett av kraven var att personalplaneringssystemet skulle kommunicera med andra system i organisationen, till exempel lönesystem, händelserapporteringssystem och kompetens- och utbildningssystem.
– Den största utmaningen i arbetet var att säkerställa att systemet förblev intuitivt trots den komplexa integrationen med andra verktyg och alla de arbetstidsregler som styr. Vinsten är en betydligt smidigare och mer effektiv planeringsprocess som är lätt att använda, vilket spar tid och minskar risken för fel, säger Peter Karlsson.
Genom att skapa en mobilversion av Pops kan de skiftgående nå systemet via telefon och dator även utanför arbetsplatsen, för att exempelvis sjukanmäla sig, ansöka om semester och tidsrapportera.
– Det minskar trycket på våra personalplanerare och underlättar samtidigt för medarbetarna.


Parallellt med införandet av det nya personalplaneringssystemet har Storstockholms brandförsvar utvecklat och infört nya och mer robusta system för händelserapportering, ärendehantering och kompetensutveckling.
I händelserapporteringssystemet EOS anpassas rapporterna automatiskt efter den specifika olyckstypen eller händelsen, vilket underlättar för medarbetarna att rapportera korrekt och effektivt.
Systemet är integrerat med flera externa aktörer, som Brandskyddsföreningen och SOS Alarm.


– En utmaning har varit att skapa API-lösningar (som gör det möjligt för program att kommunicera med varandra) på ett sätt som bibehåller säkerheten och dataintegriteten, men vi ser stora vinster med lösningarna, säger Fredrik Lagerhorn.
Han nämner också hur det nya digitala kompetens- och utbildningssystemet gör det lättare för organisationen att säkerställa att personalen uppfyller de krav som ställs.
– Vi har nu en tydlig bild av vår personal och våra utbildningar och kan snabbt identifiera utbildningsbehov, vilket direkt bidrar till både säkerheten och effektiviteten i våra insatser.
Under året fortsätter arbetet med finslipning av olika funktioner samt utbildning av användare och administratörer.
– Det känns tryggt att vi som räddningstjänst nu kan möta dagens och morgondagens förändrade hotbild på ett ännu bättre och säkrare sätt med stöd av våra nya system — samtidigt som vi i ett värsta tänkbara scenario alltid måste vara beredda på att kunna återgå till penna och papper, säger Peter Arnevall.